آمریکا از افزایش تنش در منطقه سود می برد و منشأ همه تنش ها در غرب آسیا آمریکاست.

گفتگوی ویژه خبری؛
منشأ تنش‌ها در غرب آسیا؛ آمریکا
نماینده مجلس: آمریکا از افزایش تنش در منطقه سود می برد و منشأ همه تنش ها در غرب آسیا آمریکاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: آمریکایی ها برای فروش تسلیحات نظامی خود در منطقه ایران هراسی می کنند و برخی کشورها نیز در دام آمریکایی ها گرفتار شده اند، اما به جای به کار گیری سلاح های خریداری شده ضد رژیم صهیونیستی، به دستور آمریکایی ها عمل و با این اسلحه ها به یمن حمله کردند.
اقاي کمال دهقانی فیروزآبادی گفت: نتیجه این تجاوز کشته شدن بیش از 10 هزار یمنی و وقوع بزرگ ترین فاجعه انسانی در این کشور است.
وی افزود: مردم یمن مقاومت می کنند و با شجاعت مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را بر عهده گرفته اند.
اقاي کمال دهقانی فیروزآبادی گفت: این حمله آمریکا را با تمام امکانات نظامی، رادارها و موشک هایش تحقیر کرده است و این عملیات انصارالله در حالی انجام شد که چند هفته پیش بر این حمله تأکید کرده بودند.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آمریکایی ها نمی خواهند این تحقیر را بپذیرند و بر این اساس تلاش می کنند حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را به ایران نسبت دهند.
آقای دهقانی فیروزآبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته حتی یک اشتباه در عرصه بین المللی نداشته است و در عین حال کوچک ترین تعرض به کشور را با اقتدار پاسخ می دهد.
وی افزود: رژیم سعودی در تجاوز به یمن سرمایه های مردم عربستان را به باد داده است و این رژیم هر چه زودتر باید شکست را بپذیرد و جنگ را پایان دهد.

آقای دهقانی فیروزآبادی گفت: مقامات آمریکایی به ویژه رئیس جمهور آمریکا برجام را توافقنامه بدی می دانست اما ما در کشور آن را نه بد دانستیم و نه خوب و هر دو را با یکدیگر دیدیم اما ترامپ به دلیل اینکه برجام را بد می دانست از آن خارج شد و سیاست چماق و هویج را پی گرفت تا ایران را دوباره پای مذاکره بکشاند اما اشتباه کرد.
وی افزود: اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان می گوید تحریم ها باید برداشته شود و به بازگشت آمریکا به برجام اشاره نمی کند به این دلیل است که بازگشت به برجام بر عهده خود آمریکایی هاست و مقامات این کشور با بدعهدی های خود و خروج از موافقتنامه های بین المللی شخصیت خودشان را زیر سوال می برند که این موجب شده است که کشورها دیگر اعتماد به آنها نکنند.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: 9 شرط رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برجام از ابتدا جدی گرفته نشد اما از اردیبهشت امسال و راهبرد مقاومت فعال؛ این شروط جدی گرفته شد.
آقای دهقانی فیروزآبادی افزود: هیچ عقل سلیمی در این فضای فشار حداکثری مذاکره و عقب نشینی نمی کند بلکه در مقابل این فشارهای آمریکا باید مقاومت حداکثری داشته باشد.
وی گفت: مذاکره کردن در این شرایط به معنای تحمیل خواسته های آمریکاست.
آقای دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست های عقلانی خود را به دنیا دیکته می کند افزود: نباید به آمریکایی ها و اروپایی ها دل ببندیم بلکه بايد در چارچوب اقتصاد مقاومتی تحریم ها را به فرصت تبدیل و یک بار برای همیشه کشور را از پول نفت مستقل کنیم.
وی گفت: آمریکا و اروپا هیچ وقت به ما منافع اقتصادی نمی دهند بلکه در پی منافع خودشان هستند.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در سیاست خارجی با همسایه ها؛ موضوع تنش زدایی را دنبال می کنیم، البته برخی مانند رژیم سعودی راه را اشتباه می روند.
آقای دهقانی فیروزآبادی گفت: ترامپ ثبات رأی ندارد و مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران و مقاومت ما در 40 سال گذشته بر منطق و عقلانیت استوار بوده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با سیاست های غلط دولت های آمریکا همیشه مخالف بوده و این سیاست های آمریکا نیز همیشه شکست خورده است.
آقای دهقانی فیروزآبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با درخواست دولت سوریه در این کشور برای مقابله با تروریست ها حضور دارد اما آمریکایی ها با حمایت از داعش در سوریه دخالت می کنند و حضور غیرقانونی دارند.
وی افزود: آخرین اشتباه آمریکایی ها؛ خروج آنها از برجام است در حالی که قطعنامه 2231 سازمان ملل آنها را ملزم به اجرای برجام کرده است.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا خودش از برجام خارج شده است اما می گوید بیایید دوباره مذاکره کنیم در حالی که هیچ اعتباری به تعهدات این کشور وجود ندارد و دنیا ارزشی برای این حرف های آمریکا قائل نیست.
آقای دهقانی فیروزآبادی افزود: آمریکا از توافقی که سال ها درباره آن مذاکره شد و سازمان ملل بر آن صحه گذاشت خارج شد اما دوباره می گوید بیایید مذاکره کنیم.
اقاي محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران نیز گفت: منفعت ما در برجام رفع تحریم های ظالمانه بود، البته در زمان اجرای برجام نیز تحریم بودیم و تحریم ها لغو نشده بود.
وی افزود: طرح مذاکره از طرف مقامات آمریکایی به ویژه رئیس جمهور این کشور توطئه است و منافع سیاسی، راهبردی و عملیاتی برای ما ندارد.
آقای جمشیدی گفت: در بعد سیاسی؛ هدف ما از مذاکره تأمین منافع است و فقط گفتگو نیست اما آمریکایی ها فقط می گویند مذاکره کنید و دستورالعمل مذاکره را که باید رفع تحریم ها باشد اعلام نمی کنند بلکه می گویند باید درباره مسائلی که ما دغدغه داریم مذاکره کنیم.
وی افزود: از نظر عقلانی مذاکره درست نیست و آمریکایی ها نیز در پی مذاکره نیستند بلکه فقط می خواهند عکسی بگیرند و عقلانیتی در آنها دیده نمی شود.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: تجربه برجام نیز نشان داد مذاکره به تنهایی تأمین کننده منافع نیست.
آقای جمشیدی افزود: از نظر راهبردی؛ آمریکایی ها به مذاکره ارزش سمبولی داده اند و برداشت آنها با توجه به رفتارهای برخی مسئولان کشورمان در موضوع برجام این بود که فشار حداکثری به ایران جواب می دهد و هزینه ندارد.
وی گفت: به دلیل اجرای مقاومت فعال از اردیبهشت امسال، اکنون آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که فشارها بی تأثیر و مقاومت فعال در حال جواب دادن است اما اگر وارد مذاکره با آمریکایی ها شویم برآورد ابتدایی آنها مبنی بر فشار حداکثری به ایران دوباره تأیید می شود.

آقای جمشیدی افزود: مسیر خطرناک مذاکره با آمریکایی ها باید مسدود شود.
وی گفت: از نظر عملیاتی آمریکایی ها می گویند جمهوری اسلامی ایران باید وارد فضای مذاکراتی شود و امتیازات جدیدی درباره موضوعات جدید بدهد.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: طرحی که رئیس جمهور فرانسه در پی آن است و بحث گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری می کند نیز در این جهت است که ایران وارد تعهدات جدید شود و برجام را ابدی کند.
آقای جمشیدی گفت: آنها می خواهند با سیاست مذاکره ایران را متوقف کنند و اگر ایران وارد مذاکره شود افزون بر اینکه نگاه روسیه و چین به ما تغییر می کند اروپا و آمریکایی ها نیز به هم نزدیکتر می شوند.
وی افزود: وزارت امورخارجه کشورمان درباره بازگشتن آمریکا به برجام موضع گیری دقیقی نمی کند و فقط به رفع تحریم ها می پردازد در حالی که آمریکایی ها باید به برجام بازگردند و تعهد دهند زیرا ممکن است رفع تحریم ها در صورت حضور نداشتن آمریکا در برجام سه ماه دیگر لغو شود.
آقای جمشیدی با بیان اینکه آمریکایی ها می گویند تحریم ها را بر نمی داریم بلکه آنها را کم می کنیم گفت: بر این اساس باید آمریکایی ها به برجام بازگردند و تعهد حقوقی و بین المللی بدهند که همه تحریم ها را لغو می کنند.
وی افزود: اینکه آمریکا گفته است تحریم ها بر ضد ایران را افزایش می دهد به این معناست که آنها هیچ گزینه ای در مقابل ما ندارند و باید هوشیار باشیم که آمریکایی ها اوج تحریم ها را اعمال کرده اند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: شوک ارزی که در سال 97 به اقتصاد کشور وارد شد برابر تحریم نفتی کشورمان است اما پس از عبور از این مشکلات اقتصادی، اکنون به اعتراف رسانه های بیگانه و صهیونیستی، کشورمان به سمت رشد اقتصادی حرکت می کند.
وی گفت: برجام قدرت جمهوری اسلامی ایران را محدود کرد و اروپایی ها نیز بر این اساس وارد دعوا با آمریکا شده اند و به او می گویند چرا از برجام که ایران را محدود می کند خارج شده اید.
آقای جمشیدی افزود: رویکرد یا اعتبار تهدید نظامی آمریکا بر ضد کشورمان سال هاست سوخته و جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است به هر اقدامی پاسخی گسترده می دهد.
وی گفت: آمریکا نگران است که اگر جنگی روی دهد اختیار این جنگ از دستش خارج شود بنابراین این کشور به سمت سیاست تهاجمی حرکت نمی کند و سیاست بازدارندگی آن نیز شکست خورده است.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: آمریکا اکنون سیاست رهبری از پشت سر را در دستور دارد که بر این اساس، رژیم سعودی و امارات را وارد جنگ یمن کرده اما اخیراً این سیاست نیز تبدیل به سیاست فرار کردن از پشت سر شده است.
آقای جمشیدی گفت: رژیم سعودی یمن را نابود کرد اما نتوانست انصارالله را از بین ببرد و بر این اساس، مواضع خود را در موضوع هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی آرامکو به سمت ایران چرخانده است.
اقاي سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل سیاسی نیز درباره اظهارات مقام سعودی مبنی بر دست داشتن ایران در هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی عربستان گفت: این شومن ها نخستین بار نیست که برگزار می شود و نشان دهنده ورشکستگی، صدمه و شوکی است که به آنها وارد شده است.
وی افزود: یمنی های سلحشور و باهوش این اقدام را انجام دادند و رادارها، ماهواره ها و موشک های آمریکایی و سعودی نیز نتوانستند کاری انجام دهند و یمنی ها اعلام کردند تسلیحات نظامی خود را آماده کنید که باز هم مراکز حساس شما را هدف قرار می دهیم.
آقای سیدافقهی گفت: فرافکنی مقامات سعودی دردی از آنها دوا نمی کند و اگر تجاوز به یمن را ادامه دهند صادرات نفت آنها به صفر می رسد.
وی افزود: رژیم سعودی و متجاوزان به یمن باید اجازه دهند خود یمنی ها مشکلاتشان را حل کنند و از دخالت در این کشور دست بردارند.