دستور رئیس جمهور برای حل مشکل شرکت فولاد میبد

پس از پیگیری و نامه مشترک امام جمعه، نماینده و فرماندار میبد و پیرو نامه دکتر دهقانی به رئیس جمهور در سفر به استان یزد، دکتر حسن روحانی به وزرای امور اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و استاندار یزد دستور رسیدگی برای حل مشکل شرکت فولاد میبد داد.

گفتنی است پیش از این نماینده تفت و میبد در دیدار با وزیر اقتصاد و زئیس سازمان خصوصی سازی کشور مشکل شرکت فولاد میبد را پیگیری کرده بود که دستور ریاست محترم جمهور نقطه عطفی برای حل این مشکل محسوب می شود.

یزد- ایرنا- نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست کتبی خود از رییس جمهوری مبنی بر حل مشکلات شرکت فولاد میبد در سفر آبان ماه دکتر روحانی به استان یزد، گفت: با دستور شخص ریاست محترم جمهوری قرار شد مشکل شرکت فولاد میبد مورد رسیدگی قرار گیرد.

کمال دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه به ایرنا افزود: دکتر حسن روحانی به وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، دستور رسیدگی به موضوع و حل آن را داده است.

وی تصریح کرد: با راه اندازی این شرکت قریب ۱۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه مردمی متعلق به سهامداران احیا خواهد شد و زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از کارگران فراهم می شود.

رییس مجمع نمایندگان استان یزد اضافه کرد: فولاد میبد در سال ۱۳۸۲ با شاخص اولین کوره بلند در تولید چدن توسط متخصصان ایرانی و با حمایت شرکت ملی فولاد ایران، اعتبار بانکی و مشارکت مردمی به بهره برداری رسید.

وی افزود: در سال ۱۳۸۸ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، قریب ۴۶ درصد سهام دولتی این شرکت به بخش خصوصی واگذار که پس از مدتی شرکت تعطیل شد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ بار دیگر سرمایه گذار این شرکت تغییر کرد، گفت: این تغییر نتیجه ای نداشته و تاکنون شرکت فولاد میبد با بدهی بالغ بر دو هزار و دویست میلیارد ریال در بلاتکلیفی به سر می برد.

رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه در نامه ای به رییس جمهوری با همراهی امام جمعه و فرماندار میبد، خواهان بازبینی مجدد در واگذاری و انتخاب سرمایه گذار شده ایم، گفت: این موضوع با دستور مستقیم رییس جمهوری مبنی بر پیگیری، همراه شد.

نماینده تفت و میبد با اشاره به پیگیری های سابق خود از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی کشور ابراز امیدواری کرد تا دستور رییس جمهور نقطه عطفی برای حل مشکل فولاد شهرستان میبد باشد.

کارخانه فولاد میبد، نخستین پروژه از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمام عملیات طراحی، ساخت و فرآیند تکنولوژی آن با دانش فنی متخصصان ایرانی انجام گرفته است؛ ظرفیت تولید این کارخانه در صورت راه اندازی، سالانه ۳۰۰ هزار تن چدن خاکستری، ۱۰۰ هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز است.

این پروژه که از بزرگترین طرح‌های برنامه دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور است در۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان میبد و در فاصله ۱۰ کیلومتری از راه‌آهن سراسری واقع شده است؛ تمام عملیات طراحی، ساخت و فرایند تکنولوژی تولید چدن در این پروژه در بالاترین سطح و مطابق آخرین استانداردهای جهانی توسط کارشناسان ایرانی به مرحله اجرا در آمده است و با توجه به پیچیدگی‌های تکنولوژی، تنگناهای فنی و شرایط ساخت از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

از نکات بارز این پروژه رعایت کامل استانداردهای محیط زیستی در ساخت تجهیزات و ابنیه آن است به نحوی که در زمان تولید، کلیه پارامترهای آلاینده هوا، خاک و آب کمتر از حد مجاز بوده است.

این پروژه ملی نقطه عطفی در صنایع فولاد کشور است و با راه‌اندازی مجدد آن ساخت کارخانجات ذوب آهن و خدمات مهندسی مرتبط به صورت یک باور ملی تجلی می یابد و بدین ترتیب ایران قادر به توسعه روزافزون این صنعت و از جمله صادرکنندگان آن خواهد بود.

میبد با یکصد هزار نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.