ضرورت مذاکره دولت‌های سوریه و ترکیه / توافق آدانا و حفظ اصل حاکمیت کشورها باشد

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی:
ضرورت مذاکره دولت‌های سوریه و ترکیه / محور گفت‌وگو توافق آدانا و حفظ اصل حاکمیت کشورها باشد
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس، مذاکره دولت‌های سوریه و ترکیه را راهکار رفع مناقشات دانست و گفت: گفت‌وگو باید پیرامون مفاد توافق آدانا و با توجه به اصل حفظ اصل حاکمیت کشورها انجام شود.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، ضمن اشاره به درگیری ارتش ترکیه علیه کردهای شمال سوریه گفت: همه کشورها باید حرمت حاکمیت کشورهای همسایه و دیگران را نگه دارند، مرزهای کشورها نیز بر اساس منشور سازمان ملل متحد و سایر قوانین ملی و بین‌المللی از قوانین مشخص برخوردار است و مرزنشینان قابل احترام هستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت ترکیه بدون اجازه دولت سوریه وارد خاک این کشور شده و این به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت کشور همسایه است، هرچند دولت ترکیه حق دارد که نگران مشکلات امنیتی خود باشد به ویژه اینکه در طول سال‌های گذشته تنش‌ها در مرز ترکیه و سوریه به دلیل حضور نیروهای تروریستی داعشی زیاد بوده است.

وی افزود: در شرایط کنونی نیروهای داعشی شکست خوردند بنابراین دو کشور باید اصل حاکمیت دولت‌ها را محترم شمرده و برای رفع مشکلات توافق کنند. دولت ترکیه و سوریه می‌توانند بر اساس توافق‌های گذشته مانند توافق 1998 آدانا یا منشور سازمان ملل متحد یا مذاکرات بین کشورها به دنبال رفع تنش باشند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: درگیری و کُشتن مردم راهکار رفع مشکلات و نگرانی‌های امنیتی نیست، مناقشات و تنش‌ها موجب کُشتن زنان و کودکان کُرد شده، ملت کُرد بخشی از مردم سوریه هستند و در کشورهای ترکیه نیز حضور دارند، این افراد دارای روابط فامیلی و خویشاوندی هستند بنابراین حرمت این مرزها باید حفظ شود زیرا قربانی وضعیت فعلی مردم هستند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نشست‌های آستانه را یادآور شد و گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران و حتی کشوری چون روسیه تاکید دارند که اصل بر حفظ حاکمیت کشورها است و مبنای حل مشکلات باید راه‌های مسالمت‌آمیز باشد. بنابراین گفت‌وگو و مذاکره بین دولت‌های مرکزی سوریه و ترکیه باید تحقق پیدا کند تا این تنش‌ها مرتفع شود.

گفتنی است؛ دولت‌ کشورهای ترکیه و سوریه در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ در نشستی که دو هیئت در شهر آدانا داشتند، توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم امضا کردند. آنکارا در این نشست بر خواسته‌هایش جهت پایان یافتن تنش موجود در روابط خود با دمشق تاکید کرده و در مورد واکنش خود به عدم پایبندی دمشق به تعهداتش هشدار داد. در نهایت توافق «آدانا» دو کشور را از جنگی حتمی دور ساخت.