عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام توقیف نفتکش ایرانی از سوی بریتانیا به ضرر خودش تمام شد

دکتر دهقانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو: اقدام توقیف نفتکش ایرانی از سوی بریتانیا به ضرر خودش تمام شد

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: توقیف نفتکش ایرانی از سوی بریتانیا به ضرر خودش تمام شد؛ همان‌قدر که آمریکا، هزینه خروج از برجام را پرداخت و خلاف مقررات و قوانین بین‌المللی و قطع‌نامه شورای امنیت عمل کرد و از برجام خارج شد.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی سناریوی آمریکایی، انگلیسی اختلال در ناوگان نفتکش های ایران و توقیف نفتکش در جبل الطارق و راههای مهار) در ارتباط تلفنی با کمال دهقانی فیروزآبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

کمال دهقانی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: از زمانی که اروپایی‌ها دو دل شدند و از فردای خروج آمریکا از برجام موضع گرفتند که در برجام می‌مانیم، جمهوری‌اسلامی خواستار اقدام عملی از آنها شد و از آنها سوال کرد برای اینکه در برجام بمانند چه اقدام عملی قرار است، انجام دهند. در این پروسه به شکل تعهدات خودشان را انجام خواهند داد؟ آیا آنها در برابر فشارهای آمریکا تسلیم می‌شوند یا مستقل عمل می‌کنند.

وی افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، ابتدا اروپایی‌ها نشان می‌دادند که در حفظ برجام مستقل هستند و اراده قوی دارند که در برجام بمانند و از جمهوری‌اسلامی نیز خواستند که در برجام بماند. این رفتار به ظاهر مستقل اروپا در حفظ برجام فقط در پوشش خواستن بود، اما وقتی جمهوری‌اسلامی از آنها خواست که وارد صحنه عمل شوند و برجام را حفظ کنند، آنها پاسخ دادند که نمی‌تواند کاری از پیش ببرند، چون شرکت‌هایشان خصوصی است و از طرفی آمریکا به آنها فشار می‌آورد. لذا آنها در عمل کاری از پیش نمی‌بردند و شاید یکی نمونه از وعده‌های اروپایی‌ها اینستکس بود که بارها اعلام کردند، قصد دارند این کانال مالی را راه‌اندازی بکنند اما در عمل چیزی ندیدم.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: از مبادلات پولی و مالی خبری نبود. به عبارتی اروپایی‌ها نتوانستند به حرفشان درباره حفظ برجام جامعه عمل بپوشانند و جمهوری‌اسلامی را همراهی و راضی کنند. از طرفی اروپایی‌ها می‌خواهند به طور کلی بگویند به نوعی سیاست‌های آمریکا را قبول دارند و در مجموع گاهی همراهی با آمریکا دارند. اقدام توقیف نفتکش ایرانی از سوی بریتانیا به ضرر خودش تمام شد. به نظرم همان‌قدر که آمریکا هزینه برای خروج از برجام پرداخت و خلاف مقررات و قوانین بین‌المللی و قطع‌نامه شورای امنیت عمل کرد و از برجام خارج شد، بعد از آن تحریم‌ها را علیه ایران که خلاف تعهد و اصول عامره قانون بین‌الملل که اصل وفای به عهد است، عمل کرد و پرستیژ خودش را از بین برد.

کمال دهقانی‌فیروزآبادی گفت: به نظرم اروپا نیز وارد همان جریان شده و همان بازی که آمریکا راه انداخت، در حال حاضر دنبال می‌کند و به پرستیژ خودش لطمه می‌زند. از طرفی راهزنی دریایی، بریتانیا مبانی حقوقی نمی‌تواند داشته باشد، باید هر چه سریع‌تر اقدام عملی انجام دهند و کشتی را آزاد کنند، فارغ از اینکه مقصد کشتی کجاست، زیرا هر کشور مستقلی می‌تواند با هر جایی مبادله داشته باشد. لذا اروپا نیز همان خطای آمریکا را مرتکب شد و به نظرم در اصول و حقوق بین‌الملل بر اساس روابط میان کشورهاست و قراردادها و کنوانسیون‌هایی که با هم امضا می‌کنند، چنانچه کشوری خلاف اصول اولیه حقوق بین‌الملل عمل کند، تنها ضمانت اجرا اصل مقابله به مثل است.

وی افزود: اکنون مجلس این را از دولت و تصمیم‌گیرهای اصل می‌خواهد ما باید مقابله به مثل بکنیم، چون تنها ضمانت اجرا برای حقوق بین‌الملل و قراردادهای دو جانبه و کنوانسیون‌های بین‌المللی اصل مقابله به مثل است. برای همین اگر انگلیسی‌ها افراد را ازاد نکرد، به طور سریع باید ایران اقدام مقابله مثل را انجام دهد. در حال حاضر دیدگاهی که بر مجلس درباره برجام و اقداماتی که علیه منافع ملی و امنیت ملی کشور شکل می‌گیرد، دیدگاه اقدام متناسب و متقابل است و جالب است بدانید قانونی که مجلس در مهر ۹۴ برای اجرای برجام تصویب کرد، قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام است.