دکتر دهقانی: مدیریت گمرک نباید وارد مناطق آزاد شود

نشست اعضای فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی (۲۰/خرداد/۹۸)

نشست اعضای فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، رئیس سازمان گمرک، معاونین سازمان مالیاتی و وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار شد.

دکتر دهقانی، رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس در تشریح نشست این فراکسیون: مدیریت گمرک نباید وارد مناطق آزاد شود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس، گفت: مدیریت گمرک باید خارج از مناطق آزاد و در مرز مناطق با سرزمین اصلی قرار بگیرند اما شاهد هستیم که وارد مناطق آزاد شده‌اند.
کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۲۰خرداد) فراکسیون مناطق آزاد، گفت: تعداد ۱۲۰ نفر از نمایندگان مردم در فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عضو هستند که مرتب با فعالان اقتصادی در مناطق ارتباط دارند که مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد در نشست فراکسیون با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به عنوان متولی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی و قوانین مربوطه دیگر که جزئی از زیرساخت‌های مناطق آزاد هستند به درستی اجرا نمی شود، تصریح کرد: عدم اجرای قوانین اداره مناطق آزاد به اهداف در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضربه وارد می کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نشست امروز هیئت رئیسه فراکسیون مناطق آزاد با دبیر شورای عالی مناطق آزاد، رئیس سازمان گمرک کشور، مسئولین سازمان امور مالیاتی و مسئولین وزارت صمت مباحثی در خصوص مالیات، معافیت‌های مالیاتی، گمرک و جایگاه گمرک در مناطق آزاد تجاری و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مباحث پولی و بانکی در نشست های دیگر بررسی می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه در مناطق آزاد اجرا نمی شود و بخشی از این مشکلات به سیاست‌های دولت باز می‌گردد، چراکه به موجب این قانون در مناطق آزاد تمامی دستگاه‌های دولتی جز دستگاه‌های دفاعی و امنیتی باید اختیارات خود را به مدیران عامل مناطق آزاد تفویض کنند.

وی ادامه داد: مدیریت گمرک باید خارج از مناطق آزاد و در مرز مناطق با سرزمین اصلی قرار بگیرد اما شاهد هستیم که وارد مناطق آزاد شده‌اند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلام،ی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات مناطق آزاد به پیمان‌ سپاری ارزی و گشایش اعتبار برمی‌گردد که مقرر شد وزارت صمت در این زمینه نشستی را با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار و نتیجه آن را به فراکسیون ارائه کند، عنوان کرد: برخی از لوایح در خصوص مناطق آزاد توسط دولت ارائه می‌شود که باید با رعایت ماده ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه مورد تصمیم گیری نمایندگان قرار بگیرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید با فعالیت خود نمایندگان را با مشکلات موجود در مناطق آزاد آشنا کند تا با مشارکت آنها گام بلندی برای اداره بهتر مناطق برداشته شود، گفت: مقرر شد تا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گزارش جامعی از روند اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه در خصوص واگذاری اختیارات دستگاه‌های دولتی و اجرایی به مدیران منطقه آزاد ارائه کند.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: در صورتی که در زمینه اداره مناطق آزاد بر اساس قانون مشکل و مانعی وجود داشته باشد نمایندگان عضو فراکسیون مطابق وظیفه خود مبنی بر حسن اجرای قوانین با موضوع برخورد می‌کنند.