دهقانی فیروزآبادی: شکایت فلسطینی‌ها در ICC راهکاری برای مقابله با معامله قرن ترامپ

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد فلسطینی ها می توانند نسبت به اقدامات آمریکا مانند طرح معامله قرن در دیوان کیفری بین‌المللی طرح شکایت کنند.
کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به تلاش ترامپ برای اعلام کردن نخستین مرحله طرح "معامله قرن" در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: متاسفانه طی چند دهه گذشته رژیم اشغالگر قدس با حمایت های نامشروع انگلستان و سایر کشورهای غربی، زمینه نادیده گرفتن حقوق مردم مظلوم فلسطین را بوجود آورده است.

معامله قرن بخشی از پروژه اشغالگری صهیونیست ها محسوب می شود

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صهیونیست ها گام به گام پروژه اشغالگری خودشان را اجرایی کرده اند، اظهار کرد: پس از اشغال بخش هایی از فلسطین و آواره کردن مردم این منطقه، شهرک سازی ها را توسعه داده و زمینه حضور صدها هزار صهیونیست را بوجود آورده اند؛ از این رو مشاهده می شود که امروزه نیز با همراهی آمریکایی ها موضوع طرح "معامله قرن" را مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: باید یادآور شد سالها پیش سیاست اشغالگری بر مبنای ایفای نقش میانجری گری از سوی ایالات متحده پیگیری میشد که کنفرانس آناپولیس یا همان صلح خاورمیانه نمونه بارز آن محسوب می شود اما امروزه با روی کار آمدن ترامپ، آن روی سکه نیز مشخص شده و همه دنیا متوجه سیاست خصمانه آمریکا در رابطه با مسئله فلسطین شده اند.

نقش حمایت‌گری آمریکا همواره مانع اجرای قطعنامه های ضدصهیونیستی بوده است

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه آمریکا همواره یک طرف اشغالگری در فلسطین بوده و باید اذعان کرد در تجاوز اسرائیلی ها به فلسطین سهم و نقش پررنگی دارد، تصریح کرد: این مهم در حالیست که متاسفانه هیچگاه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنایات صهیونیست ها اجرایی نشده است که بیانگر ایفای نقش حمایت گری آمریکایی ها است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه امروزه افکار عمومی دنیا شاهد خروج آمریکایی ها از همه معاهده های چندجانبه و بین المللی است لذا این کشور مشروعیت و وجهه خودش را از دست داده است، افزود: بر این اساس نمی تواند معامله قرن را به عنوان راهکاری برای حل مسئله فلسطین مطرح کند.

لزوم شکایت فلسطین از آمریکا در دیوان کیفری بین‌المللی

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه سازشکاری برخی حکام کشورهای عربی سبب شده آمریکایی ها امروزه به طرح مسئله معامله قرن بپردازند، اظهار کرد: بنابراین فلسطینی ها و حتی مجامع بین المللی می توانند به عنوان یک راهکار عملی وارد تقابل با آمریکا شوند و در مجامع حقوقی دنیا احقاق حق کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال می توانند نسبت به تجاوز رخ داده در رابطه با کشورشان از سوی صهیونیست ها و آمریکا و همچنین اقدامات ناقض حقوق بشر در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) اقدام به طرح دعوا و شکایت کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، دولت آمریکا نخستین مرحله از طرح موسوم به "معامله قرن" را در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام می‌کند.