دکتردهقانی :احیای بافت‌‎های تاریخی و قدیمی رکن آباد الگویی برای احیای بناهای تاریخی در دیگر شهرها است

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی عملیات احیا و بازسازی بازارچه‌‎ی تاریخی روستای رکن آباد میبد را اقدامی ماندگار و الگویی برای احیای بناهای تاریخی در دیگر شهرها خواند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ دکترکمال دهقانی در جریان بازدید از طرح احیای بازارچه‌‏ تاریخی روستای رکن آباد میبد که به همت بخشداری مرکزی شهرستان در حال انجام است، ضمن مشاهده روند اجرای عملیات بازسازی و احیای این بازارچه، بر اجرای این طرح‌‎ بر اساس اصول و ضوابط تاکید کرد.
وی با اشاره به ثبت جهانی شدن یزد به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی کشور، گفت: یزد به دنبال این رویداد بیشتر مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و شهرستان میبد نیز با قدمتی چندین هزار ساله قطعاً از این امر مستثنی نخواهد بود.
این نماینده مجلس به افزایش بیشتر سهم مالیات بر ارزش افزوده در بخش دهیاری‎های استان نسبت به سال‌‎های گذشته، این تصمیم را فرصتی برای اجرایی طرح‌‎های ماندگاری مانند احیای بازارچه تاریخی روستای رکن الدین میبد دانست.
دهقانی احیای بافت‌‎های تاریخی و قدیمی رکن آباد را اقدامی ماندگار و الگویی برای احیای بناهای تاریخی در دیگر شهرها دانست و از این باره از فرمانداری و بخشداری مرکزی قدردانی کرد.
«سید محسن فلاح» معاون فرماندار نیز در حاشیه این بازدید تصریح کرد: 700 هکتار بافت تاریخی در شهرستان قرار دارد ولی در یک سال گذشته تعداد 50 خانه قدیمی مرمت و بازسازی شده‌‎اند.
وی با تاکید بر حفظ فرهنگ و تمدن گذشتگان با حفظ ، احیا ومرمت آثار تاریخی، احیای بازارچه تاریخی رکن آباد را یکی از این اقدامات خواند.
وی قلعه وزیر در روستایی رکن آباد را یکی دیگر از طرح‌‏های در دست بررسی و اولویت‌‎دار ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که با مرمت و بازسازی این مکان بتوان آن را به محل مناسبی جهت اسکان گردشگران در ایام خاص تبدیل کرد.
«محمد شیبانی» بخشدار مرکزی میبد هم از این طرح به عنوان یکی از مهمترین طرح‌‎های در حال اجرای این شهرستان یاد کرد و گفت: این طرح در سه فاز و با سرمایه‌‎گذاری 1.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات دهیاری‌‎ها انجام می‌‎شود.
وی، احیای بناهای تاریخی را یکی از روش‌‏های مهم حفظ میراث فرهنگی بجا مانده از گذشتگان دانست.
به گزارش ایسنا؛ بسیاری از آثار تاریخی بجا مانده در شهرستان میبد مربوط به دوران آل مظفر(قرن هشتم هجری) است که بعضاً در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر هستند